söndag 24 juli 2016

Gårdagen

Igår var en intensiv dag. Vi skulle göra så mycket turistsaker som möjligt innan vi får vår tjej. 

Det började med en trevlig frukost på hotellet där vi träffade 2 svenska par som även är här för att adoptera. Vi satt och pratade tills de fick säga till oss att frukosten var stängd. Ni som ska adoptera rekommenderar jag verkligen att bo på Howards hotell. Det betyder så mycket att träffa andra par som är i samma situation. 

Vid elvatiden gav vi oss ut på äventyr. Vi började att åka tunnelbana till Tapei 101. Vi upptäckte efter lite åkande i tunnelbanan att taiwaneser är ett mycket väluppfostrat folk som ställer sig i kö när man ska stiga på tunnelbanan. Simon hade svårt att acceptera att ställa sig sist i kön så jag fick säga till honom flera gånger.


Vi åkte upp i tornet med hiss och det tog ca 30 sekunder att åka upp 89 våningar så där gällde att svälja ett antal gånger under färden för att tryckutjämna. Utsikten var fin när vi väl kom upp trots det var lite dimmigt.

Taipei 101 är 508 m högt så Turning Torso kan slänga sig i väggen.
Det är väldigt vanligt att man ställer sig framför denna skylt tillsammans med barnet man har adopterat men eftersom vi inte vet om vi kommer ta oss dit igen så passade vi på att fota oss själva.
Efter det var vi hungriga och åt nudelsoppa på en food court. Mycket gott!

Efter lunchen åkte vi till ett ställe som heter handicraft market som säljer fina turistsaker. Vi gick en rejäl omväg för att kunna se omgivningen. 

När vi väl kom dit beställde vi en stämpel med Leias namn på engelska och under står det skriver på kinesiska. Lägg märke till stavningen. Simon och jag har som sagt diskussioner hur det ska stavas men nu var vi tvugna att bestämma oss. Jag förlorade kampen så nu blir det den internationella stavningen Leia. Det tar 3-5 dagar innan stämpeln blir klar och jag tror det blir ett fint minne för Leia att ha den stämpeln i framtiden. Jag håller på att samla minnen till Leia nu så hon kan ha en Taiwan låda hemma. I den kommer bland annat stämpeln ligga. Denna solfjädern:
Denna polett som vi gjorde i tornet:
Smycket som vi köpte till henne från Taiwan:

Lite kvitton, kartor och annat plock som vi har köpt. Efter besöket i butiken gick vi hem och vände igen för att gå ut och äta innan vi skulle vinka av våra vänner som skulle flyga hem till Sverige. Det blev goda dumplings och här posar jag. Visst verkar jag vara van att äta med pinnar? 

Sen gick vi till hotellet och gick ut igen på en night market. Mycket folk, mat och shopping! 
När vi tog tunnelbanan hem var Simon nöjd att komma först i kön! 
Efter mycket promenerade kollade jag min telefon och upptäckte att vi hade gått 1.7 mil under dagen trots vi hade åkt en del tunnelbana! 

Jag måste visa vad min systerdotter Nathalie har gjort i slöjden. Lägg märke till stavningen hon visste från början hur det skulle stavas! 

2 kommentarer:

  1. Åh så fint :) va kul att det blev leia ��❤️❤️

    SvaraRadera
  2. Riktigt fint täcke hon fått er lilla Leia!

    SvaraRadera